De Olympiske Lege og H.C. Andersen møder hinanden i Tokyo

Det nye HC Andersens Hus skal trække udenlandske turister til Fyn - så nu er museumsfolkene rejst til OL for at gøre reklame.

Folkene bag H.C. Andersens Hus promoverer i disse dage Odenses nyåbnede museum om den verdenskendte forfatter og digter i Tokyo til årets OL. Her har de opsat en udstilling om det nye museum, der skal være med til at skabe omtale. 

Den japanske arkitekt, Kengo Kuma, der har tegnet årets Olympiske Stadion har også tegnet det nye museum i Odense, og derfor er det oplagt at tage fortællingen helt til Tokyo.

Det er også noget af det, der er med til at gøre museumet til noget helt særligt. 

- Når folk kommer ind på museumet, så kan de spejle sig - uanset om de kommer fra Asien eller Danmark, siger formidlingsansvarlig Henrik Lübcker.

Genlyd ude i verden

Det er nogle af grundessenserne fra H.C Andersens univers, som Henrik Lübcker bruger til at beskrive det nye museum i Odense. 

- Det er de her eksistentielle temaer, den her søgen efter meningen i livet og efter kærligheden. Det er det her med at lege, og hele tiden se nye perspektiver. Det er universelle træk, siger Henrik Lübcker. 

Det er temaer, der giver genlyd ude i verden. Derfor har folkene bag museumet valgt at designe en udstilling til OL i Tokyo for at promovere det nye museumshus. 

Et stærkt "Andersen-land"

Det er slet heller ikke tilfældigt, at man har valgt at sprede budskabet hos OL værterne i Japan. 

- Der har vi en udstilling i samarbejde med den danske ambassade i Tokyo. Og det er med udgangspunktet i, at Kengo Kuma der har tegnet det Olympiske Stadion i Japan og H.C. Andersens Hus. På den måde vil vi bruge Tokyo i OL til at promovere for H.C. Andersens Hus.

Det nye museum i Odense skulle allerede have været promoveret i Tokyo sidste år, men som så meget andet, så satte coronapandemien en stopper for de planer. 

- Vi skulle have været der i 2020 sammen med VisitDenmark. Det blev aflyst, og det var et lidt større setup. Så nu bliver det lidt mindre, siger Henrik Lübcker. 

Men han mener stadigvæk, at det kan være et trækplaster, at Kengo Kuma har tegnet de to bygninger, også selvom selve promoveringen bliver mindre. 

- Japan er et meget stærkt "Andersen-land" og er et interessant turismemarked for os. Hvis vi kan skabe den her forbindelse med en de kender og til huset her i Odense, så er det forhåbentlig en kalden, der gør, at vi får flere turister til Danmark, siger Henrik Lübcker. 

Vil fastholde de internationale turister

Målet er i sidste ende besøgende fra hele verden. I følge Henrik Lübcker er det noget som museets fortællinger om den gamle digter kan hjælpe med, når vi nærmer os normale tilstande igen efter coronakrisen.

- På nationalt plan håber jeg, at det er noget vi kan få. Flere nationale turister, siger han og fortsætter:

- Dernæst håber jeg, at vi fastholder alle de internationale turister, som vi havde før corona - at de kommer tilbage.